Strategi for sosiale medier, trenger vi det da?

Mange lager aldri en strategi, men bare begynner fordi man har hørt at man «må være» i sosiale medier. Er det smart da? Er det riktig?

Ved å søke på «strategi for sosiale medier» får man opp mange treff, Nettpilot har ett innlegg, Magma sier noe av det samme i sin artikkel hvor de gir 10 råd for å lykkes. Men jeg må si at det beste rådet jeg vet, er å lage seg en «person» man skriver til. Noe jeg synes mange gjør feil i denne some-jungelen er å prøve og rekke over «alle». Det er regelrett ikke mulig!

Still deg noen spørsmål, hva vil du blogge om, hva brenner du for, hvem er din leser, hva vil de lese om? Lag deg noen personer eller ei lita kundegruppe, gi de gjerne navn, og skriv direkte til de.

“However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results.”
 Winston Churchill

Hvordan skal man stategisk bruke sosiale medier?

Ifølge Smith og McKeen (2008) har sosiale medier et potensiale til å engasjere ansatte, kunder og leverandører, og at vi muligens ikke ser den hele og fulle rekkevidden enda av hva sosiale medier faktisk kan brukes til. Rainer et al. (2015) definerer 4 områder som relevante anvendelser av sosiale medier:

  • Shopping
    • En kombinasjon av e-handel og fysisk handel ser vi mye i dagens marked. Flere bruker online ratings, tilbakemeldinger, sosiale medier i en kjøp- og beslutningsprosess, og jo tidligere en bedrift blir synlig i den første prosessen jo mer sannsynlig er det for at de blir valgt.
  • Markedsføring
    • Markedsføringen ligger tett knyttet til CRM. Tidligere var markedsføringen konsentrert om annonsering i massemedia, men i dag ser man at flere og flere bedrifter bruker sosiale medier som Twitter, Facebook og lignende for å markedsføre seg. Gode produkter spres villig og  man får en eWOM-effekt, man kan engasjere kundene og profilere bedriften.
  • CRM
    • Hvordan følger bedriften opp sine kunder? I sosiale medier får bedrifter ofte «passet påskrevet» om de ikke følger opp sine kunder skikkelig, men man har også en bedre mulighet til å gi kundene sine noe ekstra. Tenk deg å ha muligheten til å svare på et spørsmål innen en time? Fantastisk!
  • HRM
    • Et viktig område! Man kan bruke sosiale medier både i rekruttering og opplæring. Hvor mange er det ikke som får jobben sin via f.eks LinkedIn?

I tillegg kan man se på hvordan sosiale medier åpner for en kunnskapsprosess mellom flere ulike aktører. McKeen og Smith (2008) legger vekt på at man kan få en mer fleksibel organisasjonsadferd og økt deltagelse, gjerne ved å gi feedback og kommentarer. Slik jeg ser det bør slikt være anonymt da mange ikke ønsker å gi offentlig feedback og kommentarer av flere ulike årsaker, men i åpne prosesser kan man også letter finne andre med samme interesse og man kan åpne opp for å innhente informasjon og kunnskap man ikke visste man hadde i bedriften.

Utforming av strategi

Hvordan skal man gå frem? Det viktigste er at bedriften selv ser nytten i å ha en strategi for bruken av sosiale medier. Mange bedrifter tror fortsatt at 1) de ikke trenger en strategi (Eks: Vi legger bare ut et bilde eller innlegg nå og da vi.) 2) sosiale medier ikke er viktig (Eks: Vi har alltid brukt avisannonser, og det har fungert bra så hva skal vi med Facebook eller slikt?), men de skal vi se bort fra…

For å få en vellykket strategi bør man sette seg noen mål, det kan være:

  • Hvordan skal vi få opp interessen på siden vår?
  • Hvordan skal vi få engasjement?
    • Hvordan skal vi få tak i de som faktisk legger igjen et synspunkt/anmeldelse?
  • Hvordan skal vi få flere lesere?
  • Hva er hensikten med siden vår?
    • Skal vi bygge relasjoner?
    • Skal vi teste produkter?
    • Skal det være en intern side?

Det er to ting som er viktig i strategien og det er å ha klare formeninger om hvorfor man skal bruke sosiale medier og hva man ønsker eller tror man skal oppnå. Det er dessuten viktig å huske at sosiale medier har en større uforutsigbarhet enn f.eks et ERP-system. Ved å være lyttende kan bedriften/organisasjonen greie å plukke opp viktig informasjon fra omgivelsene sine og ta nødvendige hensyn til dette, kontra bedrifter som ønsker å styre alt selv.

Don’t waste your time telling your followers where you’re eating lunch. Have a purpose, prioritize your task, and keep good metrics to track results.
Best practices for a solid social media strategy

Ha en klar visjon, og hør på de du skal ha med deg, lytt til erfaringer, vær åpen for å endre kurs. Analyser publikumet ditt og om du leverer med menneskelighet og lidenskap, vil du kunne appelere til følelsene hos publikumet og på den måten oppfattes som menneskelig. Sist, men ikke minst, lag en plan.

Innenfor markedsføring er vi glade i SMART, det vil si ting skal være Spesifikke, Målbare, Attraktiv, Realistisk og Tidsbestemt.

Til sist vil jeg linke til et innlegg på Slideshare som jeg synes oppsummerer det hele fint:

4 kommentarer om “Strategi for sosiale medier, trenger vi det da?

  1. Hei, takk for at du belyser dette viktige temaet innen bruken av sosiale medier. Uten en klar strategi skyter man i blinde. Et godt tips er å lage seg såkalte personas over sin målgruppe. Dette er fiktive personer med navn, alder, bosted, hobbyer og problemer/utfordringer som du forhåpentligvis kan hjelpe dem med. Da blir det straks litt mer håndfast hvem som egentlig er din målgruppe. En kan da tilpasse bedriftens strategi i sosiale medier til å gå sin målgruppe bedre i møte.

    Liker

  2. Bra innlegg! Jeg liker måten du skriver på, og at du fletter inn teori med dine meninger og litt følelser. Du er for eksempel ikke redd for å si i det ene innlegget at du er litt mellomfornøyd med Twitter da det fort blir uoversiktlig og for mye informasjon. Jeg er helt enig med deg, Twitter fremstår som kaos i mine øyne. Men det funker – noe du også nevner. Og med et sitat fra selveste Churchill MÅ det jo bli bra! 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar